loading...
شربتی ازلب لعلش نچشیدیم وبرفت...
گروه اینترنتی مهراملش بازدید : 99 یکشنبه 22 فروردین 1389 نظرات (0)

● منبع: روزنامه - جمهوری اسلامی - تاريخ شمسی نشر 22/12/1388
 
 آيت الله العظمي محمد تقي بهجت فومني به علت عارضه مغزي در تلريخ 27 ارديبهشت 1388 دار فاني را وداع گفت.


به گفته يكي از مسئولان بيمارستان حضرت وليعصر قم آيت الله بهجت دچار سكته مغزي شدند و بلافاصله به اين بيمارستان منتقل و بستري گرديدند اما قبل از بستري دارفاني را وداع گفته بودند. ICU در بخش
پيكر مطهر آيت الله العظمي بهجت با حضورسيل انبوهي از جمعيت مشتاق و عزادار در قم تشييع و در تاريخ 29 ارديبهشت در جوار حضرت معصومه (س) به خاك سپرده شد.
بخشي از زندگي نامه اين مرجع عاليقدر به شرح زير است:

ولادت
آيت الله العظمي محمد بهجت فومني در اواخر سال 1334 ه. ق. در خانواده اي ديندار و تقوا پيشه در شهر مذهبي فومن واقع در استان گيلان چشم به جهان گشود. هنوز 16 ماه از عمرش نگذشته بود كه مادرش را از دست داد و از اوان كودكي طعم تلخ يتيمي را چشيد.
كربلايي محمود بهجت پدر آيت الله بهجت از مردان مورد اعتماد شهر فومن بود و در ضمن اشتغال به كسب و كار به رتق و فتق امور مردم مي پرداخت و اسناد مهم و قباله ها به گواهي ايشان مي رسيد. وي اهل ادب و از ذوق سرشاري برخوردار بوده و مشتاقانه در مراثي اهل بيت عليهم السلام به ويژه حضرت ابا عبدالله الحسين عليه السلام شعر مي سرود مرثيه هاي جانگدازي كه اكنون پس از نيم قرن هنوز زبانزد مداحان آن سامان است.
آيت الله بهجت در كودكي تحت تربيت پدري چنين كه دلسوخته اهل بيت عليهم السلام به ويژه سيد الشهدا عليه السلام بود و نيز با شركت در مجالس حسيني و بهره مندي از انوار آن بار آمد.

تحصيلات
تحصيلات ابتدايي را در مكتب خانه فومن به پايان برد و پس از آن در همان شهر به تحصيل علوم ديني پرداخت. به هر حال روح كمال جو و جان تشنه او تاب نيا ورد و پس از طي دوران مقدماتي تحصيلات ديني در شهر فومن به سال 1348 ه. ق. هنگامي كه تقريبا 14 سال از عمر شريفش مي گذشت به عراق مشرف شد و در كربلاي معلي اقامت گزيد.
بدين سان آيت الله بهجت حدود چهار سال در كربلاي معلي مي ماند و از فيوضات سيد الشهدا عليه السلام استفاده نموده و به تهذيب نفس مي پردازد و در طي اين مدت بخش معظمي از كتاب هاي فقه و اصول را در محضر استادان بزرگ آن ديار مطهر مي خواند.
در سال 1352 ه. ق. براي ادامه تحصيل به نجف اشرف مشرف مي گردد و قسمتهاي پاياني سطح را در محضر آيات عظام از آن جمله مرحوم آيت الله آقا شيخ مرتضي طالقاني به پايان مي رساند. با اين همه همت او تنها مصروف علوم ديني نبوده بلكه عشق به كمالات والاي انساني هماره جان ناآرام او را به جستجوي مردان الهي و اوليا برجسته وا مي داشته است.

استادان برجسته فقه و اصول
آيت الله بهجت پس از اتمام دوره سطح و درك محضر استادان بزرگي چون آيات عظام: آقا سيد ابوالحسن اصفهاني (ره) آقا ضيا عراقي (ره) و ميرزاي نائيني (ره) به حوزه گرانقدر و پر محتواي آيت حق حاج شيخ محمد حسين غروي اصفهاني (ره) معروف به كمپاني وارد شد و در محضر آن علامه كبير به تكميل نظريات فقهي و اصولي خويش پرداخت و به ياري استعداد درخشان و تاييدات الهي از تفكرات عميق و ظريف و دقيق مرحوم علامه كمپاني كه داراي فكري سريع و جوال و متحرك و همراه با تيز بيني بوده بهره ها برد.

سير و سلوك وعرفان
آيت الله بهجت در ضمن تحصيل و پيش از دوران بلوغ به تهذيب نفس و استكمال معنوي همت گمارده و در كربلا در تفحص استاد و مربي اخلاقي بر آمده و به وجود آقاي قاضي كه در نجف بوده پي مي برد. و پس از مشرف شدن به نجف اشرف از استاد برجسته خويش آيت الله شيخ محمد حسين اصفهاني كمپاني استفاده هاي اخلاقي مي نمايد.
همچنين در درسهاي اخلاقي آقا سيد عبدالغفار در نجف اشرف شركت جسته و از آن استفاده مي نموده تا اينكه در سلك شاگردان حضرت آيت الله سيد علي قاضي (ره) در آمده و درصدد كسب معرفت از ايشان برمي آيد و در سن 18 سالگي به محضر پر فيض عارف كامل حضرت آيت الله سيد علي آقاي قاضي بار مي يابد و مورد ملاطفت و عنايات ويژه آن استاد معظم قرار مي گيرد.

فلسفه
آيت الله بهجت اشارات ابن سينا و اسفار ملا صدرا را نزد مرحوم آيت الله سيد حسن بادكوبه اي فرا گرفتند.
هجرت
ايشان بعد از تكميل دروس در سال 1363 ه. ق. موافق با 1324 ه. ش. به ايران مراجعت كرده و چند ماهي در موطن خود فومن اقامت گزيد و بعدا در حالي كه آماده بازگشت به حوزه علميه نجف اشرف بود قصد زيارت حرم مطهر حضرت معصومه عليها السلام و اطلاع يافتن از وضعيت حوزه قم را كرد ولي در طول چند ماهي كه در قم توقف كرده بود خبر رحلت استادان بزرگ نجف يكي پس از ديگري شنيده مي شد لذا ايشان تصميم گرفت كه در شهر مقدس قم اقامت كند.
در قم از محضر آيت الله العظمي حجت كوه كمره اي استفاده كرده و در بين شاگردان آن فقيد سعيد درخشيد. چند ماهي از اقامت حضرت آيت الله العظمي بروجردي در قم نگذشته بود كه آيت الله بهجت وارد قم شد.

تاليفات
آيت الله بهجت داراي تاليفات متعددي در فقه و اصول هستند كه خود براي چاپ اكثر آنها اقدام نكرده اند و گاه به كساني كه مي خواهند آنها را حتي با غير وجوه شرعيه چاپ كنند اجازه نمي دهند و مي فرمايند: هنوز بسياري از كتابهاي علماي بزرگ سالهاست كه به گونه خطي مانده است آنها را چاپ كنيد نوبت اينها دير نشده است.
فهرست عمده تاليفات ايشان كه برخي نيز با اصرار و پشتكاري برخي از شاگردانشان به چاپ رسيده عبارتند از:

الف) كتابهاي چاپ شده:
1 ـ رساله توضيح المسائل (فارسي و عربي)
2 ـ مناسك حج
3 ـ وسيله النجاه
4 ـ جامع المسائل

ب) تاليفات آماده چاپ و نشر:
1 ـ جلد اول از كتاب صلوه
2 ـ جلد اول از دوره اصول
3 ـ تعليقه بر مناسك شيخ انصاري

ج) تاليفاتي كه هنوز اقدام به چاپ آنها نشده است:
1 ـ بقيه مجلدات دوره اصول
2 ـ حاشيه بر مكاسب شيخ انصاري
3 ـ دوره طهارت
4 ـ بقيه مجلدات دوره كتاب الصلوه

   
 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بسم الله الرحمن الرحیم دراینجاگروه اینترنتی مهراملش به پاس یادبودعبدصالح خدا بنده پاک اله حضرت آیت الله بهجت فومنی طاب ثراه ازشخصیت سیا
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید ماه : 10
  • بازدید سال : 41
  • بازدید کلی : 1,009
  • کدهای اختصاصی